Affärsnytta & Sociala medier är ett samverkansprojekt mellan affärsnätverket Gertruds Döttrar, Företagarna Kungsbacka, Innerstadsbolaget Kungsbacka, och Varlaskolan samt Aranäsgymnasiet i Kungsbacka med stöd från Länsstyrelsen i Hallands program Främja kvinnors företagande. Projektledare: Agneta Börjesson-Pihl. Dokumentation: Ingrid Höglind. I styrgruppen dessutom Maila Nyqvist och Helena Blomljus.

6. Webbutik

SKULLE JAG KUNNA SÄLJA MINA ORD I EN WEBBUTIK?

Riktigt sugen på att öppna en webbutik blev jag nu ikväll. Jag var åter på kurs inom projektet Affärsnytta & Sociala Medier. Och denna kväll var temat e-handel. Jag är positiv till att handla över nätet. Det blev jag inte mínst, när jag i julas förgäves letat och ringt alla leksaksaffärer runt om i Västsverige efter ett hett önskat dockskåp. Ingenstans fanns det att köpa. Först när jag gått bet IRL kom jag på nätet och tänkte kolla återförsäljare hos tillverkaren, men hamnade på webshopen Lekmer. Där fanns dockskåpet och leveransen kom omgående och därmed också i tid innan det var dags för tomten att ta vid. En inte allt för vild gissning är att jag nog kommer att köpa alla julklappar på nätet den här julen.


Men ikväll var inte frågan att köpa över nätet utan att sälja. Men då undrar jag om de ord i olika sammansättningar, som jag säljer verkligen lämpar sig för sådan handel.


 Mest varor i webbutiker men tjänster kommer
- Tjänster är ännu inte vanliga i e-handeln, sade kvällens föreläsare
Daniel Solving från webbyrån Dear Friends, men de kommer, var så säker. Och jag tror honom. Frågan jag får fundera är hur jag ska formulera det jag vill sälja. Kanske skulle jag börja med visor och tal till fester och partyn. Ja, det tål att tänka på …


Ta väl hand om besökarna
Medan jag funderar över det begrundar jag lärdomarna från kvällen, som bland annat var att webbutikens bästa vän är Google och de som hittar webbutiken därifrån. Dem ska man ta väl hand om och gärna välkomna med specialerbjudanden. Dessutom insåg vi att kunderna måste kunna söka och hitta shopen på det sätt som de vill. Och då gäller det att räkna ut alla tänkbara sådana vägar.


Beställning och betalning måste hittas lätt
Att en webbutik ska vara öppen för omdömen, erbjuda så många betalningsmöjligheter som möjligt och undvika att tvinga kunderna att logga in, var andra matnyttiga tips. För det måste vara lätt att handla. Tydliga varubilder och utförlig produktinformation var annat vi rekommenderades tänka på liksom att webbsajten måste vara levande. Man måste skylta om i en webbutik lika mycket som i en traditionell affär. Interaktion med sociala medier som Facebook och twitter och specialerbjudanden den vägen var andra rekommendationer. Starbucks Coffee är exempelvis ett företag som ständigt och framgångsrikt lockar kunder med olika aktiviteter via Facebook.


Enkla plattformar finns
Som med alla andra sociala medier underströk Daniel att man som liten företagare inte ska komplicera världen med det tekniska, när man vill starta webbutik. Det finns givetvis otroligt avancerade dyrbara plattformar att välja men också enkla, som är nästan gratis och kan uppgraderas efter hand. De han rekommenderade att starta med var
Jetshop Free eller Texttalk. För att komma i kontakt med andra e-handlare hänvisade han till ehandel.com .Där kan man diskutera få tips och utvecklas.


... och sofistikerade
- Att bygga en webbutik via Youtube, som Monty Python gjort, menade Daniel, kan annars bli det ultimata. De har för stora pengar köpt och stylat en YouTubesida till
The Monty Python Channel, där de bjuder på sina sketcher i bästa kvalitet. Och trots att de kan ses där har dvd-försäljningen från sajten brakat i höjden. Det har blivit win-win för upphovsmännen och publiken.