Affärsnytta & Sociala medier är ett samverkansprojekt mellan affärsnätverket Gertruds Döttrar, Företagarna Kungsbacka, Innerstadsbolaget Kungsbacka, och Varlaskolan samt Aranäsgymnasiet i Kungsbacka med stöd från Länsstyrelsen i Hallands program Främja kvinnors företagande. Projektledare: Agneta Börjesson-Pihl. Dokumentation: Ingrid Höglind. I styrgruppen dessutom Maila Nyqvist och Helena Blomljus.

2. Facebook och LinkedIn

INLÄNKAD

 Då har jag länkat in mig. Linked in, alltså gått med i ytterligare ett socialt nätverk. Den här gången i det som heter LinkedIn. Här är det meningen att presentera sin professionella sida och skapa jobbkontakter. Hittills har jag varit tveksam till att en speciell presentation behövs för det. Jag är ju en människa och visar upp mig som sådan. Jag skiljer inte på yrkesliv och privatliv. Det är ju till och med mottot jag har för min egen blogg.

Facebook för både jobb och vänner
Jag har därför varit väldigt nöjd med att bara vara på Facebook och där hämta upp gamla kontakter och ser livet där lite som en kafferast på jobbet. Man pratar både strunt och jobb, löser små problem och kommer inte minst på goda idéer att utveckla i jobbet. Ett sådant forum behöver jag som ensamföretagare. Det har gett många privata kontakten men också en hel del som rör jobbet.


LinkedIn ett professionellt kontaktnät
Nu har jag alltså tagit steget ut även i den sociala professionsvärlden. Jag gjorde det vid kvällens kurs i Affärsnytta & Sociala Medier påhejad av kvällens kursledare Victoria Ahlén. Hon menade att det är viktigare att vara på LinkedIn än att samla visitkort i boxar för kommande kontakter efter olika mingeltillfällen.75 miljoner människor lär idag vara registrerade på Linked in, så naturligtvis låter det vettigt att finnas där, om man vill ha jobb och affärskontakter.

Sökbarheten central
LinkedIn baseras på CV-uppgifter. Att man ska satsa mycket krut när man lägger in dem, upprepade Viktoria Ahlén många gånger. Och spädde på med att det är viktigt att man gör sig sökbar på de sätt man vill bli hittad. Sedan är det bara att leta efter kontakter man känner, knyta dem till sig och leta vidare i deras nätverk efter andra kontakter man tror sig kunna ha nytta av. En ny värld har kanske öppnat sig ...

Lönsamt att dela med sig
Den liknar Facebook, som jag är van vid och använder varje dag. Victoria Ahléns råd var att aktivitet alltid lönar sig, liksom att man delar med sig och då får flerfalt i retur. Minst en gång i veckan ansåg hon att man skulle gå in på sitt Linked in-konto. Statusen kan man däremellan förändra genom koppling till twitter.

Behörighetskoder kan varieras

Kvällen innehöll även vägledning på Facebook, där det idag finns 150 miljoner användare och jag har varit sedan länge. Men ikväll gällde det även hur man kan göra företagssidor där och bjuda in till event. Hur man kan gruppera de Facebookvänner man har och ge olika behörighetskoder till sitt konto, lärde Victoria Ahlén ut och tipsade om att man på så sätt kan uppträda mer eller mindre privat gentemot olika människor.

Nya konton öppnades
Verksamheten var febril under kvällen och alla deltagande företagare skaffade efter bästa förmåga nya konton.
När kvällen var till ända var slutorden av flera, att de knappt kunde bärga sig för att komma till egna datorn för att bygga vidare på sina nya konton och hitta kontakter. Och kontakter med elever från Aranäsgymnasiet knöt de ”in real life” redan under kvällen i interaktionen med dem som vägvisare i de sociala medierna. Projektledaren Agneta Börjesson-Pihl såg till att alla var aktiva och tog kontakt. Kontakter som kan vara bra att återknyta om något i förutsättningen skulle strula vid egna datorn.