Affärsnytta & Sociala medier är ett samverkansprojekt mellan affärsnätverket Gertruds Döttrar, Företagarna Kungsbacka, Innerstadsbolaget Kungsbacka, och Varlaskolan samt Aranäsgymnasiet i Kungsbacka med stöd från Länsstyrelsen i Hallands program Främja kvinnors företagande. Projektledare: Agneta Börjesson-Pihl. Dokumentation: Ingrid Höglind. I styrgruppen dessutom Maila Nyqvist och Helena Blomljus.

1, Blogg och twitter

HET KVÄLL MED NYFIKENHET PÅ SOCIALA MEDIER
Projektet Affärsnytta & Sociala Medier fick flygande start i Kungsbacka. Såväl nyfikenhet som vetgirighet var på topp vid första kurstillfället i början av augusti, när twitter och företagsbloggar som på WordPress och Blogger stod på programmet. Det blev en het kväll, inte bara för att ventilationen var avstängd i det ännu lovvilande skolmediateket eller för att sommarvärmen dröjde kvar. Nej, hettan kom mer av entusiasm för att ordentligt supa in kunskap om hur sociala medier fungerar och interagerar. Ett hett ämne för dagen. Och morgondagen!


Närvaro och dialog det viktigaste
Affärsutvecklare Victoria Ahlén var föreläsaren för kvällen och hon hade god hjälp av fem ungdomar för att praktiskt handleda de deltagande företagarna. I föreläsningen gav hon goda exempel på hur mycket snabbare, betydligt billigare och effektivare twitter når ut till specifika intressenter än någonsin traditionella massmedier. Hon underströk vikten av ärlighet, närvaro och personligt tilltal i både bloggar och twitterinlägg och menade att vägen till framgång i affärer med hjälp av sociala medier i första hand sker genom en tydlig dialog.

Låt inte tekniken skrämma
Sociala medier i sig är inga undergörare. Var och en som använder dem måste sätta sina egna regler, hålla sin egen disciplin och ha en egen genomtänkt strategi över vad man vill med sin närvaro i sociala medier. När man väl bestämt det var Victoria Ahléns råd att komma igång snabbt och inte fastna vid det tekniska. Det viktigaste i sociala medier är innehållet och att kommunicera. Snygga till inramningen av kommunikationen kan man alltid göra efter hand.

Tala med samma tunga
 
 

I det här sammanhanget blev jag en hel människa, en människa som går i takt med mig själv i sociala medievärlden.

Sommaren lång har jag plågat min omgivning med frågan om hur jag skulle göra för att koppla ihop mina egna vägar på Facebook och Twitter. Andra har ju gjort det så snyggt, men inte riktigt lyckats förklara för mig hur. Kanske har min hjärna gått på lågt sommarvarv och inte förstått vad jag hört. Men jag måste nog ändå påstå, att det som sagts har varit luddigt, hjälpsamt tänkt med luddigt sagt! Gå in på konto …, tryck i rutan inställningar …, försök med verktyg …, etc etc …

Enkelt men det gäller att veta var man ska trycka
Och jag har letat, tryckt och letat. Men förgäves! Tills idag, när jag fick svar genom projektet Affärsnytta & Sociala Medier. Se där, bevis på att projektet gör nytta!


Det var bara att skriva Twitter i allmänna sökfältet på Facebook och sedan välja Twitter applikation i drop down-listan plus göra klick för vad jag tillåter. Busenkelt! Stort tack för hjälpen!

Varnig för att bli för tjatig
Men samtidigt en liten varning från de vana. Är man mycket i de sociala medierna kan man bli tjatig om man sprider samma budskap överallt. Det gäller att tänka sig för med vad man gör.



Följ mig på Facebook eller Twitter!
Artikel om projektet i Svenskt Näringsliv