Affärsnytta & Sociala medier är ett samverkansprojekt mellan affärsnätverket Gertruds Döttrar, Företagarna Kungsbacka, Innerstadsbolaget Kungsbacka, och Varlaskolan samt Aranäsgymnasiet i Kungsbacka med stöd från Länsstyrelsen i Hallands program Främja kvinnors företagande. Projektledare: Agneta Börjesson-Pihl. Dokumentation: Ingrid Höglind. I styrgruppen dessutom Maila Nyqvist och Helena Blomljus.

5. Webbtrafik

TÄNKVÄRT OM ATT TÄNKA I ANDRAS TANKEBANOR

Intensiva diskussioner om nyttan av att annonsera på nätet utbröt vid interaktionerna, när projektet Affärsnytta & Sociala Medier, vid femte kurstillfället, fokuserade på att generera trafik till webbsajter och bloggar. Kalle Wallengren från Företagarna Kungsbacka, Philip Sallander från tredje året inom Aranäsgymnasiets samhällsvetenskapsprogram med internationell inriktning och Cecilia Brock från Scandinavianstuff.com var några av dem som intensivt utbytte tankar, tips och idéer.


Infödda och invandrare i webbvärlden
Huvudaktör för kvällen var annars webbstrategen Anders Tufvesson från Karlstadföretaget two med bloggen business by web. Han hade en härlig utgångspunkt för sin medverkan i kurserien som går ut på att ungdomar möter företagare och förenar sina kunskaper. Att se verkligheten som den verkligen är var hans budskap. Han påminde om att World Wide Webb, alltså www-världen föddes 1990. Han kallade ungdomarna urinnevånare och oss övriga invandrare till webbvärlden, som måste lära oss förstå den, eftersom vi inte gör det intuitivt. Därmed belyste han glasklart att ungdomarna är de som har något att lära ut och att företagarna har mycket att lära, när det gäller nätet.


Nyttigt med oinvanda tankar
Anders slog också ett slag för Fredrik Häréns numera klassiska föredrag på Kunskapens dag 2007 för att få oss i auditoriet att tänka i oinvanda banor. Fler delar av Häréns föredrag  finns på YouTube, men här är första delen:





Att visa att inlevelseförmåga behövs i funderingarna över hur människor letar på nätet var syftet. Att sätta sig in i hur potentiella kunder agerar och reagerar i stället för att vara hemmablind, när man ger sig ut och planerar för nättrafik.


Nätannonsering billig att testa
Anders recept för den som vill annonsera med så kallade sponsrade länkar på nätet var att starta och testa sig fram och att använda de många avgränsningar av målgrupper som finns. Nätannonsering är billig, eftersom man kan välja taxor, så att det bara kostar, när någon klickar på annonserna. Okynnesklickning är märkbar, så den orsakar inte kostnader.
Annonser på Facebook och banners, som visas överst eller i högerkant på Google genom Google AdWords, var hans rekommendationer. Köp av den senare kan också göras till Googles innehållsnätverk. Då innebär det att bannern även visas på andra webbplatser, som upplåter plats till Google för annonser relaterade till dessa webbplatsers ämnesområden. Det kostar förstås en slant. Gratis är det däremot att ge sig in på de stora tidningarna Aftonbladets och GP:s bloggforum och lägga länkar där på finurliga sätt. Att pinga bloggar till tidningsartiklar via Twingly brukar vara ett bra sätt att öka trafiken. Väljer man sina ord rätt där kan trafiken riktigt gå i höjden.


Från besökare till kund
Men oavsett annonsval drar Anders tjocka strek under att all kommunikation måste höra ihop. Gör den inte det faller den platt hur vackert tänkt den än kan ha varit. Huvudidén med affärsverksamhet på nätet måste alltid vara att konvertera en webbplatsbesökare till en kund. För det behövs en helhetstanke. Det som sägs och erbjuds måste vara tydligt uttryckt med bra sökord och lätt tillgängliga svar på alla de frågor besökaren kan få i sitt huvud, inte minst den som avser What´s in it for me? Länkningar måste göras till sidor, där besökaren kan agera direkt och inte till allmänt beskrivande sidor. Köp ska helst kunna göras på studs med ett enda klick!


Nyhetsbrev ska ha finess
Återkommande, men inte bombarderande, nyhetsbrev som verkligen innehåller nyheter var sedan Anders tips för att behålla besökarna som kunder. Men det ska då inte vara nyhetsbrev rakt av i pdf-format utan sådana som är databaskopplade, interaktiva och målgruppsdifferentierade.



Avvägning mellan varumärke och taktik
Hans strategiska råd var också att ordentligt fundera över var på skalan mellan varumärkesbygge och taktisk reklam varje annonsåtgärd bör placeras. Hans slutord var att allt måste följas upp regelbundet, så man får grepp om vilka effekter annonseringen får. Enligt det kan sedan både utformning och målgruppsinställningar justeras efter hand.