Affärsnytta & Sociala medier är ett samverkansprojekt mellan affärsnätverket Gertruds Döttrar, Företagarna Kungsbacka, Innerstadsbolaget Kungsbacka, och Varlaskolan samt Aranäsgymnasiet i Kungsbacka med stöd från Länsstyrelsen i Hallands program Främja kvinnors företagande. Projektledare: Agneta Börjesson-Pihl. Dokumentation: Ingrid Höglind. I styrgruppen dessutom Maila Nyqvist och Helena Blomljus.

4. Sökoptimering

FÖR ONISCHAD FÖR GOOGLE ...

Mycket mer fel än min egen blogg kan nog ingen blogg vara. I varje fall om man ska försöka bli sökmotoroptimerad här på nätet. Den bryter mot de flesta metoder bröderna Jonas och Olle Bröms från eWebbyrån presenterade för att komma högt på Google. De var föreläsare vid fjärde kurstillfället i serien Affärsnytta & Sociala Medier, som hade temat Search Engine Optimization (SEO), det vill säga processer som gör att sidor blir högre rankade i framför allt Google-sökningar.

Välj kundernas ord
Att välja sina kunders sökord för sin sida och upprepa dem lagom ofta var grundreceptet. Detta för att Google bara läser texter och samlar på ord. Att ge läsroboten upprepningar samtidigt som den text man skriver ska vara säljande är inte lätt. Det visade kvällens interaktionsövning. Och föreläsarnas svar var att allt måste vara en avvägning mellan att skriva för roboten och mänskliga läsare. I vilken utsträckning de ska tillgodoses måste avgöras av vad man vill med sidan. Att ha en strategi för det är alltså A och O liksom att analysera om den verkligen fungerar i praktiken.


Skaffa många länkningar
Ett sätt att klättra i det som kallas page ranking är att få många att länka till sin sida. Det är alltså inte man själv som höjer sin sida utan det gör andra. Men man kan påverka det genom att vara aktiv med sina kärnord på bloggar, Facebook, twitter och olika forumsidor. Men bara lagom, för Google märker om man är för ivrig. Att vara lierad med en stor sida är effektivt. Det visualiserade Jonas och Olle elegant med hur en dryck, när översta glaset i en pyramid fylls över brädden, automatiskt fyller glasen under. Så fördelas också optimeringen från en stor Internetsajt till mindre som är länkade till den. Men även att finnas länkad till från många sidor, om än små, har sitt värde i rankingen.



Flashiga sidor ingenting för Googleroboten
En viktig lärdom från kvällen var också att flashiga rörliga sidor inte betyder sökmotoroptimering. Snarare tvärtom! Ofta finns en korrelation mellan snygga sidor och dåligt sökoptimering. Krutet har där lagts på design och inte på att bli hittad. Ett tips var att öppna egna satellitsidor. Där kan man aktivt skriva om det man verkligen brinner för och sedan ha dem länkade till en hemsida. Då fungerar de tillsammans även om sökmotorerna inte direkt springer efter huvudsidan.



Smal och nischad enklast att hitta
Andra råd var att inte gå ut för brett utan hellre vara smal och nischad. Då har man inte lika många att tävla med. Ja, där ligger min gränslösa sida om allt och ingenting verkligen illa till. Fast bakom den här bloggen ligger faktiskt en genomtänkt strategi. Rätt eller fel? Det får jag fundera på. Men jag vill bli nådd som en skribent inom många fält och visa spännvidden genom vad jag skriver i bloggen.


Testa hur andra söker din verksamhet
Skribent skriver jag här, för det sökordet trodde min datorgranne för kvällen, frisören Lotta Dahlgren från på kurskvällen fortfarande webbplatslösa *)
Ulla-Britt Hårdesign, att kunder skulle använda om de sökte tjänster som mina. Ett ovant ord för mig som journalist, men hon har säkert rätt för kundperspektivet är det enda som avgör.


Orden betyder mer än grammatiken
Att strunta i grammatik för att Google-roboten inte förstår sig på sådan känns däremot värre för mig som skribent och säljare av just texter. Så det rådet tål verkligen att tänka på. Där går nog gränsen för min yrkesheder …



*) Eftermäle. Stämmer inte längre. Direkt efter kursens slut är salongen igång med både webbplats och blogg. Klockrent bevis på att kursen gett resultat. :) Titta in!