Affärsnytta & Sociala medier är ett samverkansprojekt mellan affärsnätverket Gertruds Döttrar, Företagarna Kungsbacka, Innerstadsbolaget Kungsbacka, och Varlaskolan samt Aranäsgymnasiet i Kungsbacka med stöd från Länsstyrelsen i Hallands program Främja kvinnors företagande. Projektledare: Agneta Börjesson-Pihl. Dokumentation: Ingrid Höglind. I styrgruppen dessutom Maila Nyqvist och Helena Blomljus.

3. YouTube och Flickr

FILMPRODUKTION I VAR MANS HAND

Otroligt fort har det gått sedan videobandens tid tills dagens digitala sajter med ljud och rörliga bilder tagit över. Det gjorde filmaren Karl Johan Larsson tydligt vid tredje kurstillfället för Affärsnytta & Sociala Medier i Varlaskolan i Kungsbacka. Från millioner ner till några tusenlappar eller ingenting alls har kostnaderna för att sprida egna rörliga bilder rasat.


Enkel film från stillbildskamera räcker långt
YouTube har gjort det möjligt för alla att sprida egen film. Givetvis sker det med högst blandat resultat. Men bara att vem som helst kan publicera rörliga bilder och ljud till allmänt beskådande för nytta eller nöjes skull är ändå smått revolutionerande. Från den enklaste kamera eller mobil kan filmer laddas upp, bäst via programmet QuickTime menade Karl Johan, och sedan automatisk föras över till programmet Flash, som är det YouTube har bestämt sig för att operera med. Jag gjorde ett försök genom att trycka på på min enkla stillbildskameras lilla filmknapp och sedan ge mig ut på YouTube ...





Snabb och enkel kommunikation
Kanske inte precis något mästerstycke med dock rörliga bilder med ljud, som jag här har fått ut på nätet. Mitt förstlingsverk på YouTube!:) Och naturligtvis är det som alltid - det man lägger i är också det man får ut. Hög kvalitet och skicklighet i att filma ger givetvis mer finess, men snabbheten att komma ut med det man vill på enkelt sätt kan också ha sitt värde. Som alltid inom kommunikation gäller det att veta vad man gör och varför, förstå sina behov och välja insatser utifrån det.



Snackisar slår ofta ut kvalitet
Premiärklippet på YouTube var faktiskt inte så mycket bättre än min lilla snutt. Men det är nu en klassiker. Det kan filmer bli på många sätt. Här gäller inte enbart kvalitet. Kommer bara ”en snackis” igång om något på nätet, då kan det leda hur långt som helst och nå oändligt många människor.






Ska nog ta en funderare på vad nytta jag och mitt företag kan ha av att publicera filmer och på vilken ambition jag i så fall vill ha med dem. Det verkar kul, men tål också att tänka på.


Forum för bildbyten
Bildprogrammet
Flickr, där man kan dela stillbilder, och numera även filmer, med likasinnade på så upphovsrättskyddat sätt det går på nätet, var annat intressant Karl Johan introducerade. Och med kvällens samling av företagare och ungdomar i samarbete vid datorerna gav jag mig vetgirigt ut bland programmen. Med spänning ser jag fram emot vart det ska leda mig.